päivitetty: 21.09.04   © 2004 TP
ETUSIVU   UUTISET   JOUKKUE   PELIRAPORTIT   OTTELUOHJELMA   TILASTOT   MUUT 
Ti 29.06.-04  FC Blackjack – FC Eurajoki  5 – 4 (2 - 3)

#16 A.Ojala  0 - 1
Pake sai pallon 16:n takana, syöttö Esalle pystyyn epäonnistui, mutta Aki tuli takaa ja pääsi keskeltä läpi -> varma sijoitus alakulmaan
#18 Lindroos  0 - 2
Esa sai pallon boxin taakse vasempaan kulmaan, upea vasemman jalan volley aivan oikeaan yläkulmaan
#16 A.Ojala  2 - 3
Esan vapaapotku oikealta: kierteinen keskitys takatolpalle ja Akin upea pusku mv:n käsien kautta etuyläkulmaan
#16 A.Ojala  3 - 4
vapaapotku 25m:stä oikealta: kaikki odottivat keskitystä mutta Aki laittoikin ulkokierteisen laukauksen etukulmaan

19        7


14          16        18          40


21             38                8
9

1
avauskokoonpano:
  1 Jussi Kaukkila (mv)
21 Mikko Lehtinen
  9 Teemu Leppänen
38 Jarno Haanpää
  8 Toni Nummi
14 Tommi Kauramaa
16 Aki Ojala
18 Esa Lindroos
40 Tero Häyhtiö
19 Matti Mustonen
  7 Teemu Paukamainen
vaihtopelaajat:
?? Mika Ojala

valmentaja:
     Mika Ojala
parhaat maalipaikat:
Esa:
  • vahva nousu boxiin, puolustaja tönäisi selkään ja Esa menetti pallon -> ei rankkaria
  • vapaapotku 16:n viivalta: sisäkierteinen laukaus keskelle maalia, mv torjui yli
  • laukaus 16:n rajalta -> yli
  • kova, matala laukaus pilkun takaa -> mv torjui eteensä
  • Lommo:
  • Lehtisen laukaus kulman jälkitilanteesta, puolustaja torjui maalin edestä, Tommi reboundiin ekana: laukaus vastapalloon 5m:stä -> yli!
  • Paken epäonnistunut laukaus kiersi pilkulle, Tommi ei aivan ylettynyt puskemaan palloon
  • Pake:
  • Esan keskitys vasemmalta, pallo takanurkalle tyhjän maalin eteen: Paken volley kohti etukulmaa mutta puolustaja hyppäsi pallon eteen
  • mv torjui Esan kovan laukauksen eteensä -> pallo jäi tyhjän maalin eteen -> puolustaja ehti juuri ennen Pakea reboundiin
  • vasemman jalan volley 20m:stä -> reilusti yli
  • Keke:
  • purjehti puolustajien keskeltä läpi -> kaadettiin takaapäin juuri ennen boxia -> vapaapotku muttei EDES varoitusta pakille!
  • muutama kaukolaukaus: ei maalia kohti
  • Häyhtiö:
  • pääsi oikealta täysin yksin läpi: leikkasi keskelle ja laukoi pilkun kohdalta -> keskelle maalia ja mv torjui eteensä...
  • Aki:
  • ...Aki tuli reboundiin ensimmäisenä ja laukoi kovaa -> keskelle maalia ja mv torjui boxin rajalle -> vieläkin joku FCE-pelaaja pääsi laukomaan reboundista ja JÄLLEEN keskelle maalia -> mv torjui yli!
  • pusku takatolpalta Esan vasemmalta tulleeseen keskitykseen -> hieman ohi etukulmasta
  • keskitys maalille, Akia työnnettiin voimakkaasti selästä puskuhetkellä -> pusku ohi, ei rangaistuspotkua
  • Lehtinen:
  • Esan kulma oikealta, purku 16:n rajalle, Mikko ensimmäisenä palloon ja laukoi matalan vedon -> puolustaja torjui maalin edestä ja rebound Tommille...
  • muut:
  • Teron hyvä matala, kova keskitys maalille, ei omia palloon
  • vaihdot:
  • rajaton määrä vaihtoja...
  • erityistä:
  • vieraiden hyvä alku toi FCE:lle 0-2 -johdon, joka ei kuitenkaan pitänyt
  • eikä pitänyt myöskään 2.erän puolessa välissä tehty 3-4 -johtokaan, vaan kotijoukkue tasoitti alle 15min(?) ennen loppua ja meni vieläpä ohi 2min ennen päätösvihellystä!
  • tuomarilinja oli aivan käsittämätön! esim. Keke kaadettiin takaapäin läpiajosta: vain vapaapotku, ei edes varoitusta! jatkuvasti tultiin selkään tai jaloille (myös tilanteiden jälkeen, ja kumpaankin suuntaan) -> ei kortteja eikä yleensä edes vapaapotkua, jne...
  • pelipallonakin oli jokin ihmeen Adidaksen liitopallo, joka leijaili ja pomppi aivan mihin sattui (kummallekin tosin ainakin kaksi maalia pallon leijailun ansiosta)
  • peli kaatui yllättäen taas kerran tehottomuuteen! FCE-haaskasi monta erinomaista maalipaikkaa ja omissa soi muutama aivan uskomaton maali (tyyliin volley 25m:stä täydestä vauhdista aivan etuyläkulmaan)
  • Akin ensimmäinen hattutemppu FCE-edustuksessa (paremmalla onnella tosin maalimäärä olisi voinut olla jopa tuplasti suurempi)
  • Paken uran 25. syöttöpiste edustuksessa
  • Lehtisen uran 35. ottelu FCE:ssä
  • Hampin & Tonton uran 30. ottelu FCE:ssä
  • Vieraspeli FC Blackjackiä vastaan Kartanon kentällä (jossa ei edes pukuhuoneita tunneta) alkoi FCE:n kannalta hyvin. Hetken pelaamisen jälkeen vieraat johtivat jo kahdella maalilla. Avausmaali tuli kun Möllin kanssa kärjessä aloittanut Pake sai 2min kohdalla pallon hyökkäyspäädyssä. Syöttöyritys Esalle pystyyn epäonnistui, mutta taustalta erinomaisesti mukaan tullut Aki sai syötön mukaansa ja purjehti rauhassa aivan maalille asti: varma sijoitus alakulmaan ja peli oli 0-1. Ottelun toinen osuma olikin sitten komeaa katseltavaa. Esa sai pallon 16:n alueen vasemman kulman takana ja laukoi vasurillaan aivan takayläkulmaan.

    Maalien jälkeen peli kulki kummallakin joukkueella ihan kohtalaisesti, mutta toisin kuin FCE, kotijoukkue alkoi käyttää maalipaikkojaan hyväksi. Kotijoukkueen avausmaali oli vähintäänkin yhtä komea kuin Esan tekemä. Upea volley täydestä vauhdista 25m:stä putosi vastustamattomasti vasempaan yläkulmaan ja FC Blackjack tuli peliin mukaan. Hetkeä myöhemmin tuli sitten tasoituskin. Ennen erätaukoa FCE osui vielä kertaalleen. Keke kaadettiin rumasti takaapäin oikeassa laidassa ja Esa lähti antamaan vapaapotkua. Tarkka, poispäin maalista kiertänyt keskitys tavoitti takatolpalta Akin pään ja pusku meni maalivahdin käsien kautta etuyläkulmaan.

    Toinenkin erä alkoi tasaisissa merkeissä ja kumpikin joukkue sai jonkin verran maalipaikkoja, FCE:n saadessa kuitenkin hieman parempia. Tyypilliseen tapaan paikoista ei kuitenkaan saatu maaleja aikaan ja vastustaja rankaisi. Tasoitus 3-3:een oli jälleen upea maali. Kotijoukkueen avausmaalinkin tehnyt pelaaja laukoi lähes samasta paikasta jälleen vasurillaan upean laukauksen takakulmaan Kaukkilan jäädessä ilman mahdollisuuksia. Tasoitus hieman masensi FCE-joukkuetta, mutta maalipaikkoja tuli tasaiseen tahtiin. Usean "läheltä piti" -tilanteen jälkeen FCE vihdoin onnistui. Kaikki odottivat Akin keskittävän maalille 25m:stä tuomitun vapaapotkun, mutta Aki laukoikin ulkokierteisen laukauksen täysin tyhjänä olleeseen etukulmaan ja FCE johti jälleen. Tuossa vaiheessa erää oli pelattu noin puolet. Maalin jälkeen FCE alkoi tiivistää puolustustaan ja hyökkäyksiin lähdettiin vain muutaman pelaajan voimin. Tämä koitui kuitenkin turmioksi. Kotijoukkueen saadessa pitää palloa enemmän ja enemmän, alkoi hyökkäyksiäkin vyöryä kohti FCE-maalia ja lopulta vain 10-15min ennen loppua syntyi tasoitus. Nopea hyökkäys oikeaa laitaa pitkin ja keskitys pilkulle yksin jätetylle pelaajalle, joka veti komeasti volleystä etukulmaan. Maalin jälkeen FCE sai vielä muutaman paikan, mutta vain kaksi minuuttia ennen loppuvihellystä omissa soi jälleen. Alimpana pelannutta Lepiä rikottiin (tosin ei tuomarin mielestä) puskutilanteessa ja kotijoukkue pääsi ylivoimahyökkäykseen keskeltä: syöttö poikittain maalille ja vaikka Kaukkila syöksyi hyvin vastaan, ei hän ehtinyt palloon ajoissa vaan hyökkääjä sai liukumalla pallon ohi Jussin.

    Jälleen kerran FCE:llä oli jo alussa tilaisuus ratkaista ottelu, sillä maalipaikkoja kyllä riitti. Ensimmäisen erän parhaat paikat tulivat Lommolle, Pakelle, Esalle ja Lehtiselle. Paras tilanne tuli kun Esa antoi kulman oikealta: pallo kimposi 16:n taakse Lehtiselle, joka laukoi matalan vedon kohti oikeaa alakulmaa. Puolustaja sai kuitenkin jalan väliin ja pallo jäi kuin tarjottimelle maalipotkuviivan tuntumaan. Ensimmäisenä tilanteeseen reagoi Tommi, joka pääsi vastapalloon laukomaan, mutta pallo leijaili harmittavasti vain muutamia senttejä yli maalin! Toinen lähes yhtä hyvä paikka tuli Pakelle. Esan antama kulma vasemmalta leijaili aina takanurkalle asti, jossa yksinjätetty Pake pääsi laukomaan volleystä kohti tyhjää maalia. Puolustaja ehti kuitenkin hyppäämään maaliviivalle ja onnistui peittämään varman maalin. Esa pääsi muutamaankin kertaan kokeilemaan maalin tekoa avauserässä, mutta lähimmäs päästiin kun Esa sai syötön takaviistoon 16:n rajan sisälle ja laukoi tulisesti matalan laukauksen. Laukaus kuitenkin suuntautui keskelle maalia ja maalivahti sai vaivoin torjuttua pallon eteensä. Irtopallo odotti noutajaansa, mutta juuri kun Pake oli pääsemässä tuikkaamaan pallon tyhjään maaliin, ehti puolustaja jalkoineen väliin ja työnsi pallon kulmaksi. Lisäksi FCE:llä oli tukku muitakin suht' hyviä paikkoja, mutta maaliin asti palloa ei saatu sitten millään.

    Toisen erän parhaat paikat tulivat puolestaan Esalle, Häyhtiölle, Kekelle ja Akille. Heistä kolme ensin mainittua oli päästä/pääsi läpiajosta koittamaan maalintekoa. Lähimmäs maalia (ja maalintekoa) pääsi Häyhtiö, joka sai oikeaan laitaan vapauttavan läpisyötön Esalta(?): 15-20m kuljetus kohti maalia ja laukaus pilkun kohdalta suuntautui kuitenkin suoraan päin maalivahtia, joka torjui pallon eteensä. Ensimmäisenä reboundissa oli Aki, joka laukoi kuitenkin ylös, mutta keskelle maalia ja maalivahti onnistui torjumaan pallon uudelleen eteensä. Tällä kertaa pallo pomppi 16:n viivalle, josta ilmeisesti Keke pääsi laukomaan ja JÄLLEEN keskelle maalia ja maalivahti onnistui jälleen torjumaan vedon (tällä kertaa yli maalin). Esan puolittainen läpiajo pysähtyi kun puolustaja tuli voimalla selkään ja Esan oli menettää tasapainon ja kontrollin palloon. Hän kuitenkin sai pidettyä pallon hallussaan, mutta joutui pysähtymään ja kääntymään poispäin maalista. Syöttö takaviistoon Kekelle, joka ei kuitenkaan tainnut saada laukausta aikaan tilanteesta... Keke itse pääsi myös kertaalleen läpiajoon: vahva nousu keskeltä kahden puolustajan välistä, mutta juuri ennen boxia toinen puolustajista veti tylysti takaapäin jalat alta. Tuomarin mielestä vapaapotkun arvoinen temppu, mutta kortti jäi antamatta (ja jokainen jalkapallosta edes jotain tietävä tietää, että läpiajosta takaapäin kaatava pelaaja "ansaitsee" teostaan punaisen kortin). Esa laukoi 16:n viivalta annetun vapaapotkun hyvin yli muurin, mutta sisäkierteinen laukaus suuntautui taas keskelle maalia ja maalivahdin oli kohtuullisen helppo nyrkkeillä pallo yli. Lukuisista FCE-kulmapotkuista päällään lähimmäs maalintekoa pääsi Aki, joka pariinkin otteeseen nousi tilanteessa korkeimmalle. Muutaman kerran vain puskutarkkuutta haittasi oleellisesti se, että vastustaja tuli kovaa selkään. Tilanteissa ei kuitenkaan tuomarin mukaan mitään väärää. Ainakin kertaalleen pusku sujahti vain muutamia kymmeniä senttejä ohi etukulman.

    Kun FCE ei saanut lukuisistakaan hyvistä maalipaikoista maalia ja väsymys alkoi selvästi painaa loppuhetkillä (vain yksi vaihtomies), pääsi voitto tälläkin kertaa karkaamaan käsistä. Kun edes muutamasta avopaikasta olisi syntynyt maali, omassa päädyssä miehet olisi pidetty tarkemmin ja olisi ollut edes yksi vaihtomies enemmän, olisi lopputuloksena voinut olla kauden avausvoitto. Turha kuitenkin jossitella, sillä paikoista pitäisi tehdä maali. Se on kuitenkin sanottava, että tuomari"linja" oli kyllä todella ala-arvoista. Ottelu oli monta kertaa karata kunnon joukkotappeluksi kun tuomari ei saanut hillittyä kumpaakaan joukkuetta viheltämättä jättäneissä tilanteissa. Toisaalta, jokaisessa vihelletyssäkin tilanteessa kummankin joukkueen pelaajien suut kävivät todella ahkeraan. Ja pelivälineenä toiminut Adidaksen liitopallo(TM) "aiheutti" kyllä kolme tai neljä upeaa maalia, mutta pallo leijaili ennalta-arvaamattomasti sivulta toiselle ja pomppi kuin Sergei Bubka konsanaan =P Lisäksi pallo oli sen verran pehmeä, että keskitykset ja laukaukset lähtivät usein taivaan tuuliin, kuten esim. Lommon unelmapaikassa kävi. "Tekosyitä" enempää luettelematta, FCE kaipaisi kovan luokan maalintekijää... Näköjään kun Akin hattutemppukaan ei enää riitä... :-(