parhaat
maalipaikat: Esa:
vahva nousu boxiin, puolustaja tönäisi selkään
ja Esa menetti pallon -> ei rankkaria
vapaapotku 16:n viivalta: sisäkierteinen laukaus keskelle
maalia, mv torjui yli
laukaus 16:n rajalta -> yli
kova, matala laukaus pilkun takaa -> mv torjui eteensä
Lommo:
Lehtisen laukaus kulman jälkitilanteesta, puolustaja
torjui maalin edestä, Tommi reboundiin ekana: laukaus vastapalloon
5m:stä -> yli!
Paken epäonnistunut laukaus kiersi pilkulle, Tommi ei
aivan ylettynyt puskemaan palloon
Pake:
Esan keskitys vasemmalta, pallo takanurkalle tyhjän maalin
eteen: Paken volley kohti etukulmaa mutta puolustaja hyppäsi
pallon eteen
mv torjui Esan kovan laukauksen eteensä -> pallo jäi
tyhjän maalin eteen -> puolustaja ehti juuri ennen Pakea
reboundiin
vasemman jalan volley 20m:stä -> reilusti yli
Keke:
purjehti puolustajien keskeltä läpi -> kaadettiin
takaapäin juuri ennen boxia -> vapaapotku muttei EDES
varoitusta pakille!
muutama kaukolaukaus: ei maalia kohti
Häyhtiö:
pääsi oikealta täysin yksin läpi: leikkasi
keskelle ja laukoi pilkun kohdalta -> keskelle maalia ja
mv torjui eteensä...
Aki:
...Aki tuli reboundiin ensimmäisenä ja laukoi kovaa
-> keskelle maalia ja mv torjui boxin rajalle -> vieläkin
joku FCE-pelaaja pääsi laukomaan reboundista ja JÄLLEEN
keskelle maalia -> mv torjui yli!
pusku takatolpalta Esan vasemmalta tulleeseen keskitykseen
-> hieman ohi etukulmasta
keskitys maalille, Akia työnnettiin voimakkaasti selästä
puskuhetkellä -> pusku ohi, ei rangaistuspotkua
Lehtinen:
Esan kulma oikealta, purku 16:n rajalle, Mikko ensimmäisenä
palloon ja laukoi matalan vedon -> puolustaja torjui maalin
edestä ja rebound Tommille...
muut:
Teron hyvä matala, kova keskitys maalille, ei omia palloon |
vaihdot:
rajaton määrä vaihtoja... |
erityistä:
vieraiden hyvä alku toi FCE:lle 0-2 -johdon, joka ei
kuitenkaan pitänyt
eikä pitänyt myöskään 2.erän
puolessa välissä tehty 3-4 -johtokaan, vaan kotijoukkue
tasoitti alle 15min(?) ennen loppua ja meni vieläpä
ohi 2min ennen päätösvihellystä!
tuomarilinja oli aivan käsittämätön! esim.
Keke kaadettiin takaapäin läpiajosta: vain vapaapotku,
ei edes varoitusta! jatkuvasti tultiin selkään tai
jaloille (myös tilanteiden jälkeen, ja kumpaankin
suuntaan) -> ei kortteja eikä yleensä edes vapaapotkua,
jne...
pelipallonakin oli jokin ihmeen Adidaksen liitopallo, joka
leijaili ja pomppi aivan mihin sattui (kummallekin tosin ainakin
kaksi maalia pallon leijailun ansiosta)
peli kaatui yllättäen taas kerran tehottomuuteen!
FCE-haaskasi monta erinomaista maalipaikkaa ja omissa soi muutama
aivan uskomaton maali (tyyliin volley 25m:stä täydestä
vauhdista aivan etuyläkulmaan)
Akin ensimmäinen hattutemppu FCE-edustuksessa (paremmalla
onnella tosin maalimäärä olisi voinut olla jopa
tuplasti suurempi)
Paken uran 25. syöttöpiste edustuksessa
Lehtisen uran 35. ottelu FCE:ssä
Hampin & Tonton uran 30. ottelu FCE:ssä
|
Vieraspeli
FC Blackjackiä vastaan Kartanon kentällä (jossa
ei edes pukuhuoneita tunneta) alkoi FCE:n kannalta hyvin. Hetken
pelaamisen jälkeen vieraat johtivat jo kahdella maalilla.
Avausmaali tuli kun Möllin kanssa kärjessä aloittanut
Pake sai 2min kohdalla pallon hyökkäyspäädyssä.
Syöttöyritys Esalle pystyyn epäonnistui, mutta
taustalta erinomaisesti mukaan tullut Aki sai syötön
mukaansa ja purjehti rauhassa aivan maalille asti: varma sijoitus
alakulmaan ja peli oli 0-1. Ottelun toinen osuma olikin sitten
komeaa katseltavaa. Esa sai pallon 16:n alueen vasemman kulman
takana ja laukoi vasurillaan aivan takayläkulmaan.
Maalien jälkeen peli kulki kummallakin joukkueella ihan
kohtalaisesti, mutta toisin kuin FCE, kotijoukkue alkoi käyttää
maalipaikkojaan hyväksi. Kotijoukkueen avausmaali oli vähintäänkin
yhtä komea kuin Esan tekemä. Upea volley täydestä
vauhdista 25m:stä putosi vastustamattomasti vasempaan yläkulmaan
ja FC Blackjack tuli peliin mukaan. Hetkeä myöhemmin
tuli sitten tasoituskin. Ennen erätaukoa FCE osui vielä
kertaalleen. Keke kaadettiin rumasti takaapäin oikeassa
laidassa ja Esa lähti antamaan vapaapotkua. Tarkka, poispäin
maalista kiertänyt keskitys tavoitti takatolpalta Akin
pään ja pusku meni maalivahdin käsien kautta
etuyläkulmaan.
Toinenkin erä alkoi tasaisissa merkeissä ja kumpikin
joukkue sai jonkin verran maalipaikkoja, FCE:n saadessa kuitenkin
hieman parempia. Tyypilliseen tapaan paikoista ei kuitenkaan
saatu maaleja aikaan ja vastustaja rankaisi. Tasoitus 3-3:een
oli jälleen upea maali. Kotijoukkueen avausmaalinkin tehnyt
pelaaja laukoi lähes samasta paikasta jälleen vasurillaan
upean laukauksen takakulmaan Kaukkilan jäädessä
ilman mahdollisuuksia. Tasoitus hieman masensi FCE-joukkuetta,
mutta maalipaikkoja tuli tasaiseen tahtiin. Usean "läheltä
piti" -tilanteen jälkeen FCE vihdoin onnistui. Kaikki
odottivat Akin keskittävän maalille 25m:stä tuomitun
vapaapotkun, mutta Aki laukoikin ulkokierteisen laukauksen täysin
tyhjänä olleeseen etukulmaan ja FCE johti jälleen.
Tuossa vaiheessa erää oli pelattu noin puolet. Maalin
jälkeen FCE alkoi tiivistää puolustustaan ja
hyökkäyksiin lähdettiin vain muutaman pelaajan
voimin. Tämä koitui kuitenkin turmioksi. Kotijoukkueen
saadessa pitää palloa enemmän ja enemmän,
alkoi hyökkäyksiäkin vyöryä kohti FCE-maalia
ja lopulta vain 10-15min ennen loppua syntyi tasoitus. Nopea
hyökkäys oikeaa laitaa pitkin ja keskitys pilkulle
yksin jätetylle pelaajalle, joka veti komeasti volleystä
etukulmaan. Maalin jälkeen FCE sai vielä muutaman
paikan, mutta vain kaksi minuuttia ennen loppuvihellystä
omissa soi jälleen. Alimpana pelannutta Lepiä rikottiin
(tosin ei tuomarin mielestä) puskutilanteessa ja kotijoukkue
pääsi ylivoimahyökkäykseen keskeltä:
syöttö poikittain maalille ja vaikka Kaukkila syöksyi
hyvin vastaan, ei hän ehtinyt palloon ajoissa vaan hyökkääjä
sai liukumalla pallon ohi Jussin.
Jälleen kerran FCE:llä oli jo alussa tilaisuus ratkaista
ottelu, sillä maalipaikkoja kyllä riitti. Ensimmäisen
erän parhaat paikat tulivat Lommolle, Pakelle, Esalle ja
Lehtiselle. Paras tilanne tuli kun Esa antoi kulman oikealta:
pallo kimposi 16:n taakse Lehtiselle, joka laukoi matalan vedon
kohti oikeaa alakulmaa. Puolustaja sai kuitenkin jalan väliin
ja pallo jäi kuin tarjottimelle maalipotkuviivan tuntumaan.
Ensimmäisenä tilanteeseen reagoi Tommi, joka pääsi
vastapalloon laukomaan, mutta pallo leijaili harmittavasti vain
muutamia senttejä yli maalin! Toinen lähes yhtä
hyvä paikka tuli Pakelle. Esan antama kulma vasemmalta
leijaili aina takanurkalle asti, jossa yksinjätetty Pake
pääsi laukomaan volleystä kohti tyhjää
maalia. Puolustaja ehti kuitenkin hyppäämään
maaliviivalle ja onnistui peittämään varman maalin.
Esa pääsi muutamaankin kertaan kokeilemaan maalin
tekoa avauserässä, mutta lähimmäs päästiin
kun Esa sai syötön takaviistoon 16:n rajan sisälle
ja laukoi tulisesti matalan laukauksen. Laukaus kuitenkin suuntautui
keskelle maalia ja maalivahti sai vaivoin torjuttua pallon eteensä.
Irtopallo odotti noutajaansa, mutta juuri kun Pake oli pääsemässä
tuikkaamaan pallon tyhjään maaliin, ehti puolustaja
jalkoineen väliin ja työnsi pallon kulmaksi. Lisäksi
FCE:llä oli tukku muitakin suht' hyviä paikkoja, mutta
maaliin asti palloa ei saatu sitten millään.
Toisen erän parhaat paikat tulivat puolestaan Esalle, Häyhtiölle,
Kekelle ja Akille. Heistä kolme ensin mainittua oli päästä/pääsi
läpiajosta koittamaan maalintekoa. Lähimmäs maalia
(ja maalintekoa) pääsi Häyhtiö, joka sai
oikeaan laitaan vapauttavan läpisyötön Esalta(?):
15-20m kuljetus kohti maalia ja laukaus pilkun kohdalta suuntautui
kuitenkin suoraan päin maalivahtia, joka torjui pallon
eteensä. Ensimmäisenä reboundissa oli Aki, joka
laukoi kuitenkin ylös, mutta keskelle maalia ja maalivahti
onnistui torjumaan pallon uudelleen eteensä. Tällä
kertaa pallo pomppi 16:n viivalle, josta ilmeisesti Keke pääsi
laukomaan ja JÄLLEEN keskelle maalia ja maalivahti onnistui
jälleen torjumaan vedon (tällä kertaa yli maalin).
Esan puolittainen läpiajo pysähtyi kun puolustaja
tuli voimalla selkään ja Esan oli menettää
tasapainon ja kontrollin palloon. Hän kuitenkin sai pidettyä
pallon hallussaan, mutta joutui pysähtymään ja
kääntymään poispäin maalista. Syöttö
takaviistoon Kekelle, joka ei kuitenkaan tainnut saada laukausta
aikaan tilanteesta... Keke itse pääsi myös kertaalleen
läpiajoon: vahva nousu keskeltä kahden puolustajan
välistä, mutta juuri ennen boxia toinen puolustajista
veti tylysti takaapäin jalat alta. Tuomarin mielestä
vapaapotkun arvoinen temppu, mutta kortti jäi antamatta
(ja jokainen jalkapallosta edes jotain tietävä tietää,
että läpiajosta takaapäin kaatava pelaaja "ansaitsee"
teostaan punaisen kortin). Esa laukoi 16:n viivalta annetun
vapaapotkun hyvin yli muurin, mutta sisäkierteinen laukaus
suuntautui taas keskelle maalia ja maalivahdin oli kohtuullisen
helppo nyrkkeillä pallo yli. Lukuisista FCE-kulmapotkuista
päällään lähimmäs maalintekoa
pääsi Aki, joka pariinkin otteeseen nousi tilanteessa
korkeimmalle. Muutaman kerran vain puskutarkkuutta haittasi
oleellisesti se, että vastustaja tuli kovaa selkään.
Tilanteissa ei kuitenkaan tuomarin mukaan mitään väärää.
Ainakin kertaalleen pusku sujahti vain muutamia kymmeniä
senttejä ohi etukulman.
Kun FCE ei saanut lukuisistakaan hyvistä maalipaikoista
maalia ja väsymys alkoi selvästi painaa loppuhetkillä
(vain yksi vaihtomies), pääsi voitto tälläkin
kertaa karkaamaan käsistä. Kun edes muutamasta avopaikasta
olisi syntynyt maali, omassa päädyssä miehet
olisi pidetty tarkemmin ja olisi ollut edes yksi vaihtomies
enemmän, olisi lopputuloksena voinut olla kauden avausvoitto.
Turha kuitenkin jossitella, sillä paikoista pitäisi
tehdä maali. Se on kuitenkin sanottava, että tuomari"linja"
oli kyllä todella ala-arvoista. Ottelu oli monta kertaa
karata kunnon joukkotappeluksi kun tuomari ei saanut hillittyä
kumpaakaan joukkuetta viheltämättä jättäneissä
tilanteissa. Toisaalta, jokaisessa vihelletyssäkin tilanteessa
kummankin joukkueen pelaajien suut kävivät todella
ahkeraan. Ja pelivälineenä toiminut Adidaksen liitopallo(TM)
"aiheutti" kyllä kolme tai neljä upeaa maalia,
mutta pallo leijaili ennalta-arvaamattomasti sivulta toiselle
ja pomppi kuin Sergei Bubka konsanaan =P Lisäksi pallo
oli sen verran pehmeä, että keskitykset ja laukaukset
lähtivät usein taivaan tuuliin, kuten esim. Lommon
unelmapaikassa kävi. "Tekosyitä" enempää
luettelematta, FCE kaipaisi kovan luokan maalintekijää...
Näköjään kun Akin hattutemppukaan ei enää
riitä... :-( |