| Ke
15.09.-04 Nasta2 – FC Eurajoki 5
– 4 (4 - 0) |
| # 7 Paukamainen 4
- 1 |
Lehtinen avasi
vasemmasta laidasta keskialueen yli keskelle, Pake otti pallon
haltuun, kiersi pari pakkia ja laukoi vasurillaan tarkasti takakulmaan |
| #40 Häyhtiö 4
- 2 |
Tonton matala laukaus
keskeltä -> mv torjui eteensä ja Tero pääsi
ensimmäisenä palloon ja sijoitti etualakulmaan |
| #21 Lehtinen 4 -
3 |
Tonto pääsi
laukomaan 16:n takaa -> mv torjui eteensä ja Lehtinen
liukui pilkun kohdalta juuri ennen mv:ia palloon ja pallo vasempaan
alakulmaan |
| # 7 Paukamainen 5
- 4 |
Häyhtiön
antama loistava vapaapotku vasemmasta laidasta: korkea, sisäkierteinen
keskitys maalin takanurkalle ja Pake puski etuyläkulmaan |
|
11 9
19
61 8
7
21 4 14
17
1 |
avauskokoonpano:
1 Jussi Kaukkila (mv)
21 Mikko Lehtinen
17 Niko Parviainen
4 Aku Tormonen
14 Tommi Kauramaa
61 Mika Ojala
8 Toni Nummi
7 Teemu Paukamainen
11 Jarno Levola
19 Matti Mustonen
9 Teemu Leppänen |
vaihtopelaajat:
12 Jarkko Latva
15 Ikenna Anugwon
38 Jarno Haanpää
40 Tero Häyhtiö
valmentaja:
Mika Ojala |
parhaat
maalipaikat: Levola:
Teron vahva nousu keskialueelta & syöttö pystyyn,
Levola läpi vasemmalta ja kurkotti palloon juuri ennen
mv:ia -> hieman ohi
pääsi vasemmalta puolittain läpi, sijoitus
taka-alanurkkaa kohti -> hieman ohi
Lepi pääsi läpi, pakki pääsi väliin,
syöttö viereen Jarnolle, joka sijoitti tyhjään
-> hylättiin paitsiona!
Pake pääsi oikealta läpi, poikittaissyöttö
pilkulle -> Jarno pääsi laukomaan ilkeästi
pompanneeseen palloon -> veto jäi löysäksi
ja mv torjui helposti
Lepi:
vahva nousu oikeasta kulmasta aina maalille asti, puolustus
pääsi viime hetkellä väliin -> kulmapotku
Pake syötti heti alussa Lepin neljä kertaa läpi
-> lähes joka kerta mv ehti juuri ja juuri ennen palloon,
kertaalleen Lepi ehti ensin palloon mutta mv sai torjuttua eteensä...
läpiajo oikealta, laukaus epäonnistui hieman ja
meni yli etuyläkulmasta
Pake:
...ja pallo jäi pilkulle odottamaan kuin tarjottimelle,
mutta puolustaja ehti peittämään Paken reboundin
nopea vastahyökkäys puolen kentän jälkeen,
laukaisuyritys 20m:stä -> veto epäonnistui pahasti
Akun loistava keskitys puolesta kentästä Pakelle
boxin eteen oikealle -> 1vs1-tilanne ja tilaa oli, mutta
syöttöyritys keskelle Jarnolle karkasi ja mv ehti
väliin
sai loistavan pystysyötön oikealle ja pääsi
läpi, poikittaissyöttö pilkulle kuitenkin epäonnistui
-> pomppiva syöttö Jarnolle, jonka laukaus jäi
löysäksi
Tonto:
Jarkko tarjoili hyvän vetopaikan oikealta -> kova
laukaus 25m:stä hieman yli takanurkasta
sai pallon keskiviivalla ja pujotteli aina 16:n viivalle asti
-> matala laukaus kohti takanurkkaa -> mv torjui
pääsi muutaman kerran laukomaan 16:n takaa, mutta
mv torjui joka kerta
Jace:
kova laukaus 16:n takaa -> puolustaja peitti
muut:
Tero, Jarno tai Tonto laukoi 25m:stä vasemmasta laidasta
-> sisäkierteinen laukaus 1/2m yli etuyläkulmasta!
|
vaihdot:
rajaton määrä vaihtoja... |
erityistä:
kauden viimeinen sarjaottelu
märkä kenttä ja pientä sadetta
FCE:lle muutama maalipaikka jo alkuminuuteilla
sen jälkeen ote siirtyi Nastalle, joka teki nopeasti
kolme maalia
erätauolla lukemat jo 4-0
2.erään FCE tuli aivan eri ilmeellä ja aloitti
takaa-ajon
...joka oli päättyä 4-3 -lukemissa Nastan saatua
lahjarankkari (rike tapahtui selvästi ennen boxia, silti
rp ja Pakelle varoitus suunsoitosta)
vaikka FCE saikin vielä kuitattua melko pian, ei loppuhetkillä
enää nähty maaleja ja FCE:lle niukka maalin tappio
lahjarankkarin lisäksi tuomari hylkäsi Levolan tekemän
maalin virheellisesti paitsiovihellyksenä
kauden 5. maalin tappio FCE:lle
kotijoukkueella aivan eri puolustus kuin aiemmissa peleissä
(vanhoja "liigajyriä" ja ringissä muutenkin
~20 pelaajaa)
poissa mm. Esa, Aki, Jere...
Lehtisen uran ensimmäinen maali (jollei futsalia huomioida)!
myös Häyhtiö iski kauden avausmaalinsa
Pake varmisti kolmannen peräkkäisen maalipörssin
voiton Aki ollessa lomailemassa (ennen ottelua tasalukemissa)
Tonto oli ainut, joka pelasi kauden kaikki ottelut
vain yksi varoitus siistissä ottelussa: Pake (suunsoitto)
|
Kauden viimeiseen
otteluun FCE lähti voitto mielessään. Ottelun
aivan ensimmäiset minuutit lupasivatkin hyvää,
kun maalipaikkoja tuli heti kolme-neljä kappaletta. Maaliin
asti palloa ei kuitenkaan saatu ja kotijoukkue pääsi
rokottamaan ennen erän puoltaväliä. Avausmaali
tuli kun syöttö päätyviivalta tavoitti pilkulta
vapaan pelaajan, jonka matala laukaus painui vastustamattomasti
alakulmaan. Vain hetkeä myöhemmin peli oli jo 2-0.
Kolmas maali puolestaan syntyi 30m:stä takayläkulmaan
lauotusta vedosta ja neljäs läpiajosta (tarkka tuikkaus
taka-alakulmaan). Kun FCE ei saanut mistään maalia
aikaan, erätauolle mentiin lukemissa 4-0.
Toiseen erään FCE heräsi taas pelaamaan ja erän
alussa syntyi vihdoin kavennusmaalikin. Lehtinen avasi vasemmasta
laidasta pystyyn keskelle Pakelle, joka pallon saatuaan kiersi
kaksi puolustajaa ja laukoi vasurillaan takakulmaan. FCE jatkoi
maalin jälkeen painostustaan ja onnistui pienen ajan sisällä
kahdesti. Ensin Häyhtiö laukoi Tonton laukauksen reboundista
kauden toisen maalinsa ja pian tämän jälkeen
Lehtinen teki uransa avausmaalin. Maali oli lähes samanlainen
kuin Teronkin, eli Tonto pääsi laukomaan 16:n rajalta
matalan laukauksen, jonka maalivahti torjui eteensä. Ensimmäisenä
irtopallossa oli Lehtinen, joka liukumalla sai tökättyä
pallon tällä kertaa maaliin asti. Nasta2 karkasi kuitenkin
heti seuraavasta tilanteesta jälleen kahden maalin johtoon
erotuomarin lahjoittamasta rangaistuspotkusta. Rike tapahtui
aivan selvästi ennen aluetta, mutta pelaajan onnistui märällä
kentällä liukumaan hädin tuskin 16:n sisälle
ja tuomari osoitti heti rangaistuspotkua. FCE ei kuitenkaan
luovuttanut ja Häyhtiön antamasta millimetrintarkasta
vapaapotkusta syntyi toivoa nostanut kavennus. Häyhtiön
vasemmasta laidasta antama sisäkierteinen keskitys löysi
takatolpalle nousseen Paken, jonka pusku meni etuyläkulmasta
sisään. Enempää maaleja ei kuitenkaan nähty,
joten kotijoukkueelle niukka 5-4 voitto.
Jo heti ottelun alussa FCE:llä ja erityisesti Lepillä
oli muutama maukas paikka tehdä ottelun avausmaali. Neljä
kertaa lyhyen ajan sisään Pake onnistui pystysyötöillään
vapauttamaan Lepin läpiajoon, mutta ainoastaan kerran Leppänen
ehti palloon ennen maalivahtia. Silloinkin sijoitus osui maalivahtiin
ja kimposi pelattavaksi pilkun luo. Juuri ennen kuin Pake oli
ehtiä palloon, puolustaja sai purettua tilanteen. Vielä
erän loppuvaiheilla Lepi pääsi vielä kertaalleen
karkuun puolustukselta, mutta tällä kertaa kova laukaus
meni aavistuksen yli maalin. Myös Levola pääsi
avauserässä kokeilemaan läpiajosta maalintekoa,
kun yhteistyö Häyhtiön kanssa vapautti Jarnon
läpi vasemmalta: tuikkaus yli vastaan syöksyneen maalivahdin
meni kuitenkin vain muutamia senttejä ohi takakulmasta!
Jarnolle oli tulla toinenkin loistopaikka avauserässä
Paken saatua hyvän pystysyötön Tontolta(?) oikeaan
laitaan. Paken poikittaissyöttö 16:n jälkeen
kuitenkin lähti pomppimaan aivan liikaa ja Jarno joutui
laukomaan vaikeasta paikasta: laukaus jäi löysäksi
ja maalivahti torjui alakulmasta. Hyvin pelanneen Tonton paras
paikka avauserässä tuli Jarkkon tarjoiltua oikeasta
laidasta viereen Tonille, joka laukoi n.30m:stä vain puolisen
metriä yli takakulman. Jarkko itse pääsi kertaalleen
laukomaan hyvästä paikasta 16:n takaa, mutta laukaus
pysähtyi puolustajaan.
Myös toisella puoliajalla riitti FCE:llä maalipaikkoja.
Tällä kertaa viimeistely kuitenkin toimi huomattavasti
paremmin. Neljän maalin lisäksi FCE:ltä hylättiin
yksi maali. Aiheetta. Lepi pääsi murtautumaan keskeltä
läpi asti, mutta laukaus pysähtyi pallon eteen liukuneeseen
puolustajaan. Lepi sai, pallon kaivettuaan itselleen, syötettyä
vierelleen Jarnolle, joka laukoi pallon tyhjään maaliin.
Tuomari hylkäsi maalin paitsiona. Tilanne ei kuitenkaan
sääntöjen mukaan ollut paitsio, sillä Lepi
syötti "kahdella maalivahtia vastaan" -tilanteessa
vierelleen, EI eteenpäin. Hyvin esillä ollut Levola
pääsi kertaalleen vasemmalta läpi asti, mutta
sijoitus kohti taka-alakulmaa meni tälläkin kertaa
vain pallonmitan ohi. Lepi puolestaan pääsi erässä
kertaalleen karkuun puolustukselta vasemmalta, mutta ei osannut
päättää laidasta maalille noustessaan syöttääkö
vai laukoa ja puolustaja pääsi viime hetkillä
väliin. Ahkerasti laukonut Tonto kokeili muutamaankin otteeseen
16:n takaa laukomalla maalintekoa, mutta jollei maalivahti saanut
käsiään väliin, menivät laukaukset
ohi tai yli maalin. Lisäksi joko Teron, Jarnon tai Tonton
sisäkierteinen laukaus 25m:stä vasemmasta laidasta
meni vain puolisen metriä yli etuyläkulmasta.
Vaikka FCE osuikin neljästi, voi silti sanoa ottelun osittain
kaatuneen maalintekoon. Paikkoja oli selvästi useampaan
maaliin, mutta tälläkään kertaa ei onni
oikein ollut myötä. Omassa päädyssä
puolestaan tuli ensimmäisessä erässä aivan
liikaa virheitä ja etenkin avauspeli oli surkeaa. Toisessa
erässä taas puolustus toimi ja erityisesti vasemmasta
laidassa pelannut Lehtinen pelasi ehdottomasti uransa parhaan
ottelun (tai ainakin erän). Palkkiona siitä Mikolle
tehot 1+1. Maalissa torjunut Jussi Kaukkila ei voi ottaa kotijoukkueen
maaleja kontolleen, sillä puolustus toimi sen verran huonosti
avauserässä.
Kausi päättyi siis tähän otteluun ja FCE:n
saldoksi koko kaudella jäi vain kaksi voittoa ja yksi tasapeli!
Etenkin alkukaudesta suurin kompastuskivi oli maalinteko. Muutamissa
otteluissa kun maalinteko vihdoin toimi, vuosi sitten puolustuspäässä.
Kaudella tuli peräti viisi yhden maalin tappiota ja jokainen
otteluista oli täysin voitettavissa. Ja suurin osa noidenkin
otteluiden voittomaaleista syntyi aivan ottelun loppuhetkillä.
Koko kaudella tuli vain yksi rökäletappio (7-0 LuVelle,
tosin yhden miehen alivoimalla), joten ei voi sanoa, että
FCE olisi todellisuudessa ollut niin paljon muita joukkueita
huonompi kuin sarjataulukko osoittaa. Ensi kautta varten pitäisi
vain saada muutama pelaaja rinkiin lisää ja hiottua
ennen kaikkea maalintekoa. Sitä tosin on hyvä harjoitella
jo talven futsal-otteluissa...
|
|