päivitetty: 25.09.04   © 2004 TP
ETUSIVU   UUTISET   JOUKKUE   PELIRAPORTIT   OTTELUOHJELMA   TILASTOT   MUUT 
Ke 15.09.-04  Nasta2 – FC Eurajoki  5 – 4 (4 - 0)

# 7 Paukamainen  4 - 1
Lehtinen avasi vasemmasta laidasta keskialueen yli keskelle, Pake otti pallon haltuun, kiersi pari pakkia ja laukoi vasurillaan tarkasti takakulmaan
#40 Häyhtiö  4 - 2
Tonton matala laukaus keskeltä -> mv torjui eteensä ja Tero pääsi ensimmäisenä palloon ja sijoitti etualakulmaan
#21 Lehtinen  4 - 3
Tonto pääsi laukomaan 16:n takaa -> mv torjui eteensä ja Lehtinen liukui pilkun kohdalta juuri ennen mv:ia palloon ja pallo vasempaan alakulmaan
# 7 Paukamainen  5 - 4
Häyhtiön antama loistava vapaapotku vasemmasta laidasta: korkea, sisäkierteinen keskitys maalin takanurkalle ja Pake puski etuyläkulmaan

11                              9
19

61       8         7


21              4              14
17

1
avauskokoonpano:
  1 Jussi Kaukkila (mv)
21 Mikko Lehtinen
17 Niko Parviainen
  4 Aku Tormonen
14 Tommi Kauramaa
61 Mika Ojala
  8 Toni Nummi
  7 Teemu Paukamainen
11 Jarno Levola
19 Matti Mustonen
  9 Teemu Leppänen
vaihtopelaajat:
12 Jarkko Latva
15 Ikenna Anugwon
38 Jarno Haanpää
40 Tero Häyhtiö

valmentaja:
     Mika Ojala
parhaat maalipaikat:
Levola:
  • Teron vahva nousu keskialueelta & syöttö pystyyn, Levola läpi vasemmalta ja kurkotti palloon juuri ennen mv:ia -> hieman ohi
  • pääsi vasemmalta puolittain läpi, sijoitus taka-alanurkkaa kohti -> hieman ohi
  • Lepi pääsi läpi, pakki pääsi väliin, syöttö viereen Jarnolle, joka sijoitti tyhjään -> hylättiin paitsiona!
  • Pake pääsi oikealta läpi, poikittaissyöttö pilkulle -> Jarno pääsi laukomaan ilkeästi pompanneeseen palloon -> veto jäi löysäksi ja mv torjui helposti
  • Lepi:
  • vahva nousu oikeasta kulmasta aina maalille asti, puolustus pääsi viime hetkellä väliin -> kulmapotku
  • Pake syötti heti alussa Lepin neljä kertaa läpi -> lähes joka kerta mv ehti juuri ja juuri ennen palloon, kertaalleen Lepi ehti ensin palloon mutta mv sai torjuttua eteensä...
  • läpiajo oikealta, laukaus epäonnistui hieman ja meni yli etuyläkulmasta
  • Pake:
  • ...ja pallo jäi pilkulle odottamaan kuin tarjottimelle, mutta puolustaja ehti peittämään Paken reboundin
  • nopea vastahyökkäys puolen kentän jälkeen, laukaisuyritys 20m:stä -> veto epäonnistui pahasti
  • Akun loistava keskitys puolesta kentästä Pakelle boxin eteen oikealle -> 1vs1-tilanne ja tilaa oli, mutta syöttöyritys keskelle Jarnolle karkasi ja mv ehti väliin
  • sai loistavan pystysyötön oikealle ja pääsi läpi, poikittaissyöttö pilkulle kuitenkin epäonnistui -> pomppiva syöttö Jarnolle, jonka laukaus jäi löysäksi
  • Tonto:
  • Jarkko tarjoili hyvän vetopaikan oikealta -> kova laukaus 25m:stä hieman yli takanurkasta
  • sai pallon keskiviivalla ja pujotteli aina 16:n viivalle asti -> matala laukaus kohti takanurkkaa -> mv torjui
  • pääsi muutaman kerran laukomaan 16:n takaa, mutta mv torjui joka kerta
  • Jace:
  • kova laukaus 16:n takaa -> puolustaja peitti
  • muut:
  • Tero, Jarno tai Tonto laukoi 25m:stä vasemmasta laidasta -> sisäkierteinen laukaus 1/2m yli etuyläkulmasta!
  • vaihdot:
  • rajaton määrä vaihtoja...
  • erityistä:
  • kauden viimeinen sarjaottelu
  • märkä kenttä ja pientä sadetta
  • FCE:lle muutama maalipaikka jo alkuminuuteilla
  • sen jälkeen ote siirtyi Nastalle, joka teki nopeasti kolme maalia
  • erätauolla lukemat jo 4-0
  • 2.erään FCE tuli aivan eri ilmeellä ja aloitti takaa-ajon
  • ...joka oli päättyä 4-3 -lukemissa Nastan saatua lahjarankkari (rike tapahtui selvästi ennen boxia, silti rp ja Pakelle varoitus suunsoitosta)
  • vaikka FCE saikin vielä kuitattua melko pian, ei loppuhetkillä enää nähty maaleja ja FCE:lle niukka maalin tappio
  • lahjarankkarin lisäksi tuomari hylkäsi Levolan tekemän maalin virheellisesti paitsiovihellyksenä
  • kauden 5. maalin tappio FCE:lle
  • kotijoukkueella aivan eri puolustus kuin aiemmissa peleissä (vanhoja "liigajyriä" ja ringissä muutenkin ~20 pelaajaa)
  • poissa mm. Esa, Aki, Jere...
  • Lehtisen uran ensimmäinen maali (jollei futsalia huomioida)!
  • myös Häyhtiö iski kauden avausmaalinsa
  • Pake varmisti kolmannen peräkkäisen maalipörssin voiton Aki ollessa lomailemassa (ennen ottelua tasalukemissa)
  • Tonto oli ainut, joka pelasi kauden kaikki ottelut
  • vain yksi varoitus siistissä ottelussa: Pake (suunsoitto)
  • Kauden viimeiseen otteluun FCE lähti voitto mielessään. Ottelun aivan ensimmäiset minuutit lupasivatkin hyvää, kun maalipaikkoja tuli heti kolme-neljä kappaletta. Maaliin asti palloa ei kuitenkaan saatu ja kotijoukkue pääsi rokottamaan ennen erän puoltaväliä. Avausmaali tuli kun syöttö päätyviivalta tavoitti pilkulta vapaan pelaajan, jonka matala laukaus painui vastustamattomasti alakulmaan. Vain hetkeä myöhemmin peli oli jo 2-0. Kolmas maali puolestaan syntyi 30m:stä takayläkulmaan lauotusta vedosta ja neljäs läpiajosta (tarkka tuikkaus taka-alakulmaan). Kun FCE ei saanut mistään maalia aikaan, erätauolle mentiin lukemissa 4-0.

    Toiseen erään FCE heräsi taas pelaamaan ja erän alussa syntyi vihdoin kavennusmaalikin. Lehtinen avasi vasemmasta laidasta pystyyn keskelle Pakelle, joka pallon saatuaan kiersi kaksi puolustajaa ja laukoi vasurillaan takakulmaan. FCE jatkoi maalin jälkeen painostustaan ja onnistui pienen ajan sisällä kahdesti. Ensin Häyhtiö laukoi Tonton laukauksen reboundista kauden toisen maalinsa ja pian tämän jälkeen Lehtinen teki uransa avausmaalin. Maali oli lähes samanlainen kuin Teronkin, eli Tonto pääsi laukomaan 16:n rajalta matalan laukauksen, jonka maalivahti torjui eteensä. Ensimmäisenä irtopallossa oli Lehtinen, joka liukumalla sai tökättyä pallon tällä kertaa maaliin asti. Nasta2 karkasi kuitenkin heti seuraavasta tilanteesta jälleen kahden maalin johtoon erotuomarin lahjoittamasta rangaistuspotkusta. Rike tapahtui aivan selvästi ennen aluetta, mutta pelaajan onnistui märällä kentällä liukumaan hädin tuskin 16:n sisälle ja tuomari osoitti heti rangaistuspotkua. FCE ei kuitenkaan luovuttanut ja Häyhtiön antamasta millimetrintarkasta vapaapotkusta syntyi toivoa nostanut kavennus. Häyhtiön vasemmasta laidasta antama sisäkierteinen keskitys löysi takatolpalle nousseen Paken, jonka pusku meni etuyläkulmasta sisään. Enempää maaleja ei kuitenkaan nähty, joten kotijoukkueelle niukka 5-4 voitto.

    Jo heti ottelun alussa FCE:llä ja erityisesti Lepillä oli muutama maukas paikka tehdä ottelun avausmaali. Neljä kertaa lyhyen ajan sisään Pake onnistui pystysyötöillään vapauttamaan Lepin läpiajoon, mutta ainoastaan kerran Leppänen ehti palloon ennen maalivahtia. Silloinkin sijoitus osui maalivahtiin ja kimposi pelattavaksi pilkun luo. Juuri ennen kuin Pake oli ehtiä palloon, puolustaja sai purettua tilanteen. Vielä erän loppuvaiheilla Lepi pääsi vielä kertaalleen karkuun puolustukselta, mutta tällä kertaa kova laukaus meni aavistuksen yli maalin. Myös Levola pääsi avauserässä kokeilemaan läpiajosta maalintekoa, kun yhteistyö Häyhtiön kanssa vapautti Jarnon läpi vasemmalta: tuikkaus yli vastaan syöksyneen maalivahdin meni kuitenkin vain muutamia senttejä ohi takakulmasta! Jarnolle oli tulla toinenkin loistopaikka avauserässä Paken saatua hyvän pystysyötön Tontolta(?) oikeaan laitaan. Paken poikittaissyöttö 16:n jälkeen kuitenkin lähti pomppimaan aivan liikaa ja Jarno joutui laukomaan vaikeasta paikasta: laukaus jäi löysäksi ja maalivahti torjui alakulmasta. Hyvin pelanneen Tonton paras paikka avauserässä tuli Jarkkon tarjoiltua oikeasta laidasta viereen Tonille, joka laukoi n.30m:stä vain puolisen metriä yli takakulman. Jarkko itse pääsi kertaalleen laukomaan hyvästä paikasta 16:n takaa, mutta laukaus pysähtyi puolustajaan.

    Myös toisella puoliajalla riitti FCE:llä maalipaikkoja. Tällä kertaa viimeistely kuitenkin toimi huomattavasti paremmin. Neljän maalin lisäksi FCE:ltä hylättiin yksi maali. Aiheetta. Lepi pääsi murtautumaan keskeltä läpi asti, mutta laukaus pysähtyi pallon eteen liukuneeseen puolustajaan. Lepi sai, pallon kaivettuaan itselleen, syötettyä vierelleen Jarnolle, joka laukoi pallon tyhjään maaliin. Tuomari hylkäsi maalin paitsiona. Tilanne ei kuitenkaan sääntöjen mukaan ollut paitsio, sillä Lepi syötti "kahdella maalivahtia vastaan" -tilanteessa vierelleen, EI eteenpäin. Hyvin esillä ollut Levola pääsi kertaalleen vasemmalta läpi asti, mutta sijoitus kohti taka-alakulmaa meni tälläkin kertaa vain pallonmitan ohi. Lepi puolestaan pääsi erässä kertaalleen karkuun puolustukselta vasemmalta, mutta ei osannut päättää laidasta maalille noustessaan syöttääkö vai laukoa ja puolustaja pääsi viime hetkillä väliin. Ahkerasti laukonut Tonto kokeili muutamaankin otteeseen 16:n takaa laukomalla maalintekoa, mutta jollei maalivahti saanut käsiään väliin, menivät laukaukset ohi tai yli maalin. Lisäksi joko Teron, Jarnon tai Tonton sisäkierteinen laukaus 25m:stä vasemmasta laidasta meni vain puolisen metriä yli etuyläkulmasta.

    Vaikka FCE osuikin neljästi, voi silti sanoa ottelun osittain kaatuneen maalintekoon. Paikkoja oli selvästi useampaan maaliin, mutta tälläkään kertaa ei onni oikein ollut myötä. Omassa päädyssä puolestaan tuli ensimmäisessä erässä aivan liikaa virheitä ja etenkin avauspeli oli surkeaa. Toisessa erässä taas puolustus toimi ja erityisesti vasemmasta laidassa pelannut Lehtinen pelasi ehdottomasti uransa parhaan ottelun (tai ainakin erän). Palkkiona siitä Mikolle tehot 1+1. Maalissa torjunut Jussi Kaukkila ei voi ottaa kotijoukkueen maaleja kontolleen, sillä puolustus toimi sen verran huonosti avauserässä.

    Kausi päättyi siis tähän otteluun ja FCE:n saldoksi koko kaudella jäi vain kaksi voittoa ja yksi tasapeli! Etenkin alkukaudesta suurin kompastuskivi oli maalinteko. Muutamissa otteluissa kun maalinteko vihdoin toimi, vuosi sitten puolustuspäässä. Kaudella tuli peräti viisi yhden maalin tappiota ja jokainen otteluista oli täysin voitettavissa. Ja suurin osa noidenkin otteluiden voittomaaleista syntyi aivan ottelun loppuhetkillä. Koko kaudella tuli vain yksi rökäletappio (7-0 LuVelle, tosin yhden miehen alivoimalla), joten ei voi sanoa, että FCE olisi todellisuudessa ollut niin paljon muita joukkueita huonompi kuin sarjataulukko osoittaa. Ensi kautta varten pitäisi vain saada muutama pelaaja rinkiin lisää ja hiottua ennen kaikkea maalintekoa. Sitä tosin on hyvä harjoitella jo talven futsal-otteluissa...