päivitetty: 10.09.05   © 2005 TP
ETUSIVU   UUTISET   JOUKKUE   PELIRAPORTIT   OTTELUOHJELMA   TILASTOT   MUUT 
To 01.09.-05  FC Eurajoki – FCB  9 – 4 (3 - 3)

# 8 Salmi   1 - 0
Tuken keskitys vasemmalta, puolustus purki 16:n kulmaan: Simo otti haltuun ja laukoi vasempaan alakulmaan
#18 Mäkitalo   2 - 3
Iken laukaus 25m:stä keskeltä, mv torjui eteensä --> Tuke ensimmäisenä reboundiin ja laukoi takakulmaan
# 7 Paukamainen   3 - 3
Simo nousi oikealta päätyyn ja syötti takaviistoon 16:n kulmalle --> Pake otti rinnalla alas ja laukoi vasempaan alakulmaan
# 7 Paukamainen   4 - 3
Paken puolenvaihto vasemmalle, Tuke läpi laidasta ja keskitti millimetrintarkan keskityksen takatolpalle, josta Pake puski tarkasti takatolpan kautta alakulmaan
# 8 Salmi   5 - 3
Vei puolustajaa längistä ja laukoi 16:n alueen oik.kulmasta vastustamattomasti takayläkulmaan
# 9 Häyhtiö   6 - 3
Simo antoi rajaheiton Terolle, joka laukoi vasurilla 16:n alueen oik.kulmasta takanurkkaan
# 7 Paukamainen   7 - 4
Pake kaadettin 20m:stä --> vapaapotku melko keskeltä: kova, ulkokierteinen laukaus väärinsijoitetun muurin vasemmalta puolelta keskelle maalia
# 9 Häyhtiö   8 - 4
Tero ja Pake pelasivat seinäsyötöillä Paken läpi oikealta --> syöttö vielä viereen Terolle, joka sai sijoittaa pallon 7m:stä tyhjään
#22 Kauramaa   9 - 4
Tuke tarjoili Pakelle vapauttavan syötön vasemmasta laidasta, Pake löysi vielä pystysyötöllään Tommin, joka ehti juuri ennen mv:ia palloon ja tökkäsi pallon vastaansyöksyneen mv:n yli etualakulmaan

22     

          7
18          13                        8
10

16            9            19
17

1
avauskokoonpano:
  1 Juha Nummi (mv)
17 Niko Parviainen
16 Jussi Tuominen
  9 Tero Häyhtiö
19 Eetu Elohaka
10 Ikenna Anugwom
18 Turkka Mäkitalo
14 Tuomo Jasu
  8 Simo Salmi
  7 Teemu Paukamainen
22 Tommi Kauramaa
vaihtopelaajat:
21 Matti Uusen

valmentaja:
     Tero Häyhtiö
parhaat maalipaikat:
Lommo:
  • Tuken hyvä syöttö vas.laidan päädystä takaviistoon: Tommi sai kaksikin kertaa yrittää 6m:stä, mutta ensimmäinen laukaus kovaa päin puolustajaa ja toinen yritys vasurilla epäonnistui ja meni ohi vasemmalta
  • upean syöttelykuvion päätteeksi Tommi läpi vasemmalta: katsoi rauhassa ja yritti nostaa sisäkierteisen vedon takayläkulmaan --> puolisen metriä yli maalin
  • Tuken namupassi vas.laidasta keskelle ja Tommi läpi --> vihellettiin paitsioksi
  • Pake pääsi keskeltä lähes läpi, mutta tarjoili vierelleen Tommille --> hyvä, suora jatkolaukaus 16:n alueen vas.kulmalta etukulmaa kohti, mutta mv torjui näyttävästi kulmaksi
  • Pake:
  • Teron keskitys oik.laidasta pilkulle, Paken onnistunut saksipotku kohti vasenta kulmaa --> mv torjui eteensä
  • Iken(?) erinomainen pystysyöttö keskialueelta boxiin ja Pake läpi oikealta: mv syöksyi hyvin vastaan ja Paken nosto jäi liian matalaksi --> mv:n torjunnasta ohi maalin
  • Teron loistava pystysyöttö keskeltä boxiin, mv syöksyi hyvin vastaan, mutta Pake ehti ensimmäisenä palloon --> laukaus epäonnistui ja meni metrin ohi taka-alakulmasta
  • Simon(?) syöttö taaksepäin 16:n rajalle, laukaus vastapalloon --> epäonnistui ja pomppi pari metriä ohi vasemmalta
  • Jasun hyvä nousu keskeltä parin puolustajan ohi ja syöttö viereen Pakelle, jonka kova laukaus 20m:stä kuitenkin suoraan päin mv:ia, joka torjui eteensä
  • Teron kulma vasemmalta takatolpalle, jossa Pake puski maan kautta kohti etuyläkulmaa mutta mv sai kätensä väliin ja ehti ekana reboundiinkin
  • Simo nousi oik.laidasta päätyyn ja tarjoili takaviistoon Pakelle, joka pääsi pienellä siirrolla nokikkain mv:n kanssa: mv peitti laukauksen hyvällä vastaantulollaan
  • Simo tarjoili toistamiseen oik.laidasta 16:n rajalle, Pake sai rauhassa katsella ja päättikin syöttää pilkulle Terolle...
  • Tero:
  • ...mutta syöttö tuli pomppivana, eikä Tero osunut palloon
  • Simon nousu oikealta, syöttö viereen Pakelle, joka jatkoi takaviistoon pilkun kohdille: Teron suora jatkolaukaus epäonnistui hieman ja meni puolisen metriä ohi takatolpasta
  • Tuke:
  • Teron keskitys oikealta, Tuken vas.jalan volley 16:n kulmasta: ohi etukulmasta
  • rynni väkisin läpi vasemmalta mutta mv tuli hyvin vastaan ja peitti matalan laukauksen
  • sai pallon vas.laitaan ja laukoi 16:n kulmasta vasurillaan kohti etuyläkulmaa: mv torjui kulmaksi
  • pääsi useita kertoja vas.laidasta läpi asti, mutta joukkuetoverit eivät saaneet palloa maaliin asti tai puolustus pääsi viime hetkillä katkomaan
  • Ike:
  • laukaus 20m:stä oikeasta laidasta aivan kohti vasenta yläkulmaa, mutta puolustus puski aivan maaliviivalta kulmaksi
  • laukaus vastapalloon 16:n takaa --> puolustus peitti
  • Tommi tarjoili hyvän vetopaikan, mutta Iken laukaus 25m:stä selvästi ohi oikealta
  • Simo:
  • leikkasi oik.laidasta keskelle ja laukoi 16:n kulmasta kovaa: alle puoli metriä yli etuyläkulmasta
  • vaihdot:
  • rajaton määrä vaihtoja...
  • erityistä:
  • kauden 2.viimeinen ottelu
  • VIHDOIN uudet pelipaidat käyttöön (monelle pelaajalle uusi pelinumero)
  • tuomari (Vesa Saarinen) tuomitsi ottelun erinomaisesti
  • poissa mm. Lehtinen, Jere, Hane, Levola, Olli
  • myös vastustajalla pulaa pelaajista (vain 10 pelaajaa eli FCB pelasi vajaamiehisenä)
  • Nikolle jälleen varoitus
  • Pake laukoi toisessa ottelussa peräkkäin hattutempun
  • Myös Simo laukoi toisen kerran peräkkäin kaksi maalia yhdessä ottelussa (ja antoi lisäksi kaksi maalisyöttöä)
  • Lommo ja Terokin jatkoivat viime ottelussa alkanutta maalitehtailuaan
  • Tuke rikkoi yhden kauden syöttöennätyksen annettuaan (ainakin) kaksi maaliin johtanutta syöttöä (vanha ennätys 10 kpl oli Paken nimissä, uusi ennätys 11 kpl)
  • Tuomo Jasun ensiesiintyminen FCE-edustuksessa (ja heti avauksessa)
  • Uusen tuli toiseen erään maaliin, mutta loukkaantui (aivotärähdys) jo ennen puoltaväliä ja Nummi takaisin maalinsuulle
  • Illan ottelu oli melkein jäädä pelaamatta, sillä vierasjoukkueella oli hieman vaikeuksia saada tarpeeksi pelimiehiä. Ottelu aloitettiin myöhässä ja FCB joutui aloittamaan kahden miehen vajaalla. Tämän vuoksi kotijoukkue sai otteen pelistä heti alkuhetkistä lähtien. Jo ensimmäisen kymmenen minuutin aikana FCE:llä oli tukku hyviä maalipaikkoja, mutta vasta 11.minuutilla pallo saatiin maaliin asti. Puolustus sai puolittain purettua Tuken korkean keskityksen vasemmalta 16:n toiseen kulmaan, mutta ensimmäisenä pallossa oli Simo, joka Paken blokatessa puolustajan pois tieltä sai rauhassa laukoa pilkun tuntumasta pallon varmasti vasempaan alakulmaan. FCE:n puolustus oli tälläkin kertaa aivan liian haavoittuvainen ja seuraavat kolme maalia tehtiinkin sitten kotijoukkueen päätyyn. Kaikki kolme maalia tulivat 16:n rajan tuntumasta lauotuista matalista vedoista, joille maalissa aloittanut Juha Nummi ei voinut mitään. Lisäksi maalit tulivat vain kahdeksan minuutin sisään. FCE:n äärimmäisen tärkeä kavennus tuli 10min kolmannen vierasmaalin jälkeen Iken hakiessa ratkaisua kaukaa: maalivahti pudotti 25m:stä lauotun pallon eteensä ja Tuke rynnisti ensimmäisenä irtopalloon ja sijoitti pallon tarkasti oikeaan alakulmaan. Taukolukemiksi 3-3 vain 5min ennen erän loppua laukoi Pake. Simo eteni oikeaa laitaa päätyyn ja pelasi takaviistoon kahden puolustajan välistä Pakelle, joka otti pallon alas 16:n rajalla ja laukoi rauhassa vasempaan alakulmaan.

    FCE siirtyi toistamiseen johtoon komean kuvion päätteeksi kun pelikellossa oli 53min täynnä. Pake antoi korkean puolenvaihdon vasempaan laitaan Tukelle, joka eteni päätyyn asti ja keskitti täydellisen keskityksen takatolpalle, jonne ensimmäisenä ehtinyt Pake puski tarkasti takatolpan kautta pallon alakulmaan. Vain neljä minuuttia myöhemmin syntyi ottelun voittomaali, kun Simo sai pallon oikeassa laidassa, vei puolustajaa längistä ja laukoi 16:n kulmasta aivan takayläkulmaan. Tästä vain kolme minuuttia ja FCE osui jälleen. Tällä kertaa Simo tarjoili sivurajaheitosta Terolle, joka laukoi myös 16:n kulmasta vasurillaan takayläkulmaan. FCB kuitenkin onnistui kaventamaan heti seuraavasta hyökkäyksestä, kun seuran ulkomaalaisvahvistus pelattiin kauniisti läpi keskeltä eikä tämä läpiajostaan erehtynyt. Samassa tilanteessa erätauolla maaliin vaihdettu Uusen sai pienoisen tällin päähänsä ja menetti hetkeksi tajunsa. Niinpä FCE joutui vaihtamaan toistamiseen maalivahtia ja pelaamaan myöskin vain kymmenellä pelaajalla, sillä myös Pake oli kentän sivussa paikkailtavana saatuaan kyynärpäästä huuleensa (hammas läpi huulen). Muutaman minuutin kumpikin joukkue siis pelasi vain kymmenellä pelaajalla. Ottelun ehkä lopullisesti ratkaissut maali syntyi pitkästä aikaa vapaapotkusta. Pake kaadettiin 20m:stä melko keskeltä ja maalivahti sijoitti jostain syystä kolmen pelaajan muurinsa keskelle maalia. Niinpä Pake laukoi kovan, ulkokierteisen laukauksen muurin vasemmalta puolen, siten että maalivahtikin suorastaan syöksyi kierteisen laukauksen alta pois. Viimeisen kymmenen minuutin aikana FCE onnistui viimeistelyssä vielä kahdesti. Ensin Pake ja Tero pelasivat komealla seinäsyöttelyllä Paken läpi oikealta: Pake tarjoili vielä viereen Terolle, joka sai kunnian viimeistellä ottelun ehkäpä komeimman maalin tyhjään. Kaksi minuuttia ennen päätösvihellystä Tuke(?) vapautti Paken vasemmalta jälleen puolustukselta karkuun. Tällä kertaa Pake tarjoili pystysyötön puolustuslinjan taakse, jonne Tommi oli jo menossa: Tommi ehti kuin ehtikin ennen vastaansyöksynyttä maalivahtia pallolle ja onnistui tuikkaamaan kauden ja uransa kolmannen maalinsa etualakulmaan.

    FCE onnistui siis toistamiseen peräkkäin iskemään yhdeksän maalia yhdessä ottelussa ja tällä kertaa se sentään riitti täyteen pistepottiin. Pitää kuitenkin muistaa, että kotijoukkueen urakkaa helpotti se, että FCB joutui pelaamaan ottelun vain kymmenellä pelaajalla. Vaikka vieraat pelasivatkin vajaalla, onnistui se karkaamaan 1-3 -johtoon ennen ensimmäisen erän puoltaväliä! Tämän jälkeen FCE sai oman pelinsä taas kuntoon ja pelaamalla helppoja, lyhyitä syöttöjä sai rakenneltua runsaasti erinomaisia maalipaikkoja. Kuten yllä olevasta listasta näkee, onnistui FCE silti hukkaamaan käsittämättömän määrän loistopaikkoja. Lähimmäs taisivat päästä Tommi, Pake ja Ike. Iken tarkka laukaus yli 20m:stä oikealta olisi uponnut aivan maalin vasempaan yläkulmaan, jollei vieraiden puolustus olisi onnistunut puskemaan palloa aivan maaliviivalta. Pake puolestaan pelattiin kolmesti läpi jo avauserässä, muttei onnistunut viimeistelyssä. Lisäksi Teron antamaan loistokeskitykseen pilkun kohdalta tehty komea saksipotkukin pysähtyi maaliviivalle maalivahdin onnistuttua torjunassaan. Ennen onnistumistaan myös Tommille suorastaan tarjottiin maalia. Avauserässä komean kuvion päätteeksi vasemmalta läpi päässyt Tommi yritti maltillisesti nostaa takayläkulmaan 16:n rajalta, mutta nosto kohosi liikaa ja meni yli. Erinomaisella ja lähes täysin pitelemättömällä pelituulella ollut Tuke tarjoili Tommille maukkaan maalipaikan toisessa erässä, kun syöttö päätyviivoilta takaviistoon tuli suoraan Tommille maalipotkuviivan tuntumaan. Ensimmäinen yritys (kova oik.jalan laukaus) pysähtyi puolustajaan ja reboundista vasemman jalan laukaus epäonnistui täysin ja meni ohi vasemmalta. Lisäksi kertaalleen Tommin komea laukaus suoraan Paken syötöstä 16:n rajalla olisi painunut etuyläkulmaan, jollei maalivahdin olisi onnistunut tehdä näyttävää paraatipelastusta.

    Huolimatta 10 minuutin heikosta hetkestä (3 maalia omiin), FCE pelasi yhden kauden parhaista peleistä. Tätä tietenkin edesauttoi se, että vastustaja joutui lähes koko ottelun ajan pelaamaan alivoimalla. Puolustus piti hyvin, eikä montaa maalipaikkaa omaan päätyyn syntynyt. Muutama vaarallinen paikka toki tuli, mutta sekä puolustajat että maalissa hyvin torjunut Nummi hoitivat tilanteet varmasti. Keskikenttä- ja hyökkäyspeli toimivat nekin lähes koko ottelun ajan erinomaisesti. Erityisen tehokas taktiikka oli muutaman lyhyen syötön jälkeen levitys laitaan joko Simolle tai Tukelle, jotka kumpikin purjehtivat lähes joka tilanteesta läpi asti ja jakelivat erinomaisia paikkoja takaviistoon. Myös kärjessä pelannut Lommo onnistui jo toistamiseen peräkkäin roolissaan erinomaisesti: syötöt napsahtelivat kanssapelaajien jalkoihin hyvällä varmuudella ja onnistuipa Lommo maalinteossakin jälleen. Tilastojen varjossa muita onnistujia olivat Pake (3 maalia + 2 syöttöä), Simo (2+2) Tero (2+1) ja Tuke (1+2). Tosin, koko joukkue pelasi erinomaisesti eikä epäonnistujia ollut lainkaan. Jos vielä jokin nimi pitäisi nostaa esiin, on se ehdottomasti ensiesiintymisensä edustuksessa tehnyt Tuomo Jasu. Tämä koko ottelun pelannut juniori pelasi avauksessa keskikentällä ja rakenteli muutaman vaarallisen paikankin. Loppuaika puolustuksessa pelatessa sujui sekin virheittä ja näyttääkin siltä, että edustus saisi taas yhden lahjakkaan juniorin lisää miehistöön ensi kaudella.